Varför undervisning från tidig ålder?

/Varför undervisning från tidig ålder?
Varför undervisning från tidig ålder?2018-08-03T18:17:09+00:00

1. Barn väljer hellre klassisk musik än barnmusik. Vid en undersökning av barn uppmärksammade Dr Suzuki att de älskade ljudet av klassisk musik (5 månaders gamla bebisar älskar redan Vivaldi konsert). I Japan skapades en barnskola på företaget Sony där barnen lärde sig klassisk musik. Enligt en undersökning om barnens val visade sig Beethoven Symphony No.5 vara favoritmusiken för dem. Om barn väljer en typ av musik. Varför väljer vi då för dem en annan typ av musik? Varför låter vi dem inte då lyssna på klassisk musik även före 6 års ålder. Efter 6 års ålder är deras intresse för klassisk musik redan förlorad.

2. Musik har en botande effekt. Den botande effekten av musik har bevisats av många forskare. Det finns också ett begrepp ”musikterapi”.

3.Music utvecklar insikt. Konariums storlek hos ett barn, som utvecklar sin insikt, är som en ärta  (ansvarar för intuitionen), Medan en vuxen, som inte utvecklar sin insikt, är konariums storlek som en hirs. Einstein var 16 när han kom fram till en idé som så småningom blev revolutionär i fysiken, och han sa senare: “That was an intuitive think, and its driving force was music. My break-through is the result of music perception”.

4. Tidig utbildning är viktigt, eftersom de första åren av ett barns liv är en viktig tid för att utveckla sin funktion av sinnet och muskelsynergin. Shinichi Suzuki skrev om sig själv: “I began to study how to play the violin, when I was 17, and I faced a problem – my little finger didn’t respond to me. When I held a note with my little finger, the vibrato was toneless, and that disadvantage was evident to all. I was trying as much as I could to make my little finger act not worse than the other fingers, and I had been practicing daily many years long. Forty years have passed, but even now it has not reached the required level. If we do not train a skill in childhood, when our body is still growing, later on this skill will be gained through pain and sweat. That became very clear to me, when I started to teach 4-/5-year-old children music. Their little fingers are being trained the same way as the other fingers, and I enviously observe how easy and precise they act”.

5. Ett gammalt japanskt ordspråk säger: «You are the same at 100 as you are at 3» Om du börjar senare för att studera musik blir det svårare att få den skönheten i en själ som är så vanlig för barn:“they don’t even think of how to betray themselves, they trust people and have no doubts about them, they can only love and know nothing about hatred, they love justice and follow all rules thoroughly, they enjoy the life, and their life is full of joy, they do not know fear and live with the feeling of safety”. Barnens liv är alltid baserat på kärlek.

6. Vid en ålder av två / tre / fyra är klimaxen för ett modersmål förvärv. Ett barns öra är för att assimilera, mastera. Dr Shinichi Suzukis geni är i hans upptäckt: varje barn kan lära sig att spela musikinstrumentet på samma sätt som han/hon lär sig sitt modersmål. En hjärna hos ett barn (och bara ett barn) kan förstå miljontals möjliga språk. Det räcker bara att placera ett barn i rätt utbildningsmiljö och skapa relevant motivation, han/hon kommer att kunna lära sig något. Om ett barn berövas en möjlighet att lära sig ett modersmål, är det dock en svår uppgift att göra detta vid 6 års ålder. Samma händer vad gäller musik: det är mycket svårare för ett 6-årigt barn att förstå musik. Dessutom, om ett barn inte känner till musik, känner han/hon inte vid sex års ålder, strävar inte efter det och börjar ibland ta sig i klasser utan intresse och bara i sina föräldrars kostym . Det är också mycket svårt att behärska ett stort barns öra.

7. Barn ger upp musikskolor efter några års utbildning, eftersom de inte har förberett sig sedan barndomen för att övervinna svårigheter. En verkställighetsmetod används i många musikskolor. Enligt Shinichi Suzuki är ”verkställighet den värsta undervisningsmetoden”. Enligt hans tillvägagångssätt bör ett barn säga: “I want it too”.
“In the beginning Suzuki allows children to do everything they want, but does not allow them to touch the violin. Quite soon a little student calms down and observes with pleasure how other children play. During two-three months a child is memorizing a piece of music played by his friend, and then he/she wants to try to play it him-/herself. A teacher waits for child’s impatience to be maximized, and only then he gives him/her the first lesson. The duration of the preparation level is different for each child. The longest – 6 months ” 3.

8. Musik utvecklar mänskliga möjligheter. Målet med Suzuki-metoden är att utveckla alla dess förmågor. Ett stort barn glömmer om hans / hennes syfte och rör sig mot de mål som ställts av hans / hennes miljö. Det är svårare att leda en person som uppmuntras av musikavledningar.

9. Musik utvecklar disciplin och uthållighet samt en uppmärksamhetskoncentrationsförmåga. Masaru Ibuka, en av grundarna av Sony Corporation, en författare av innovativa koncept för att vårda och utbilda små barn, skrev: “ In 1970 at Osaka fair there was a concert of little violinists to celebrate United Nations Day. It started at 11am, but most of the children, including those of 3-4 years old, had been standing on the square since 8am, despite cold weather, rehearsing and tuning their violins. I was amazed by the children’s commitment… Those, who have worked up the high degree of attention concentration, are excellent. The music school students are considered to be disciplined and well educated. You may think that the parents keep such children in strict conditions, and this can make them boring and serious from childhood. Not at all! They behave good not because their parents attend the classes, but because they can perform the high degree of attention concentration without any efforts. Study is easy for them, and they can do much more than other children can for the same period of time. Thus, they have more free time.
All parents, whose children visited Suzuki’s violin classes, affirmed that their children had never had troubles while preparing for the exams, that they had studied well without strain although they had spent much time playing in the yard with other children. Here appears a completely new type of an intellectual child: cheerful, bright and having nothing in common with a stereotyped pale thin pointy-head”4.

10. Att spela fiolen utvecklar egenskaperna hos en ledare. . ”Förmågan att leda andra människor anses vara enbart vuxen kvalitet, och därför är denna kvalitet uppmuntrad i senare liv. Faktum är att ledarskapsfärdigheter börjar utvecklas mycket tidigare än de flesta av oss tror. Det observeras att i en grupp barn finns ett barn som börjar spela en roll som en ledare. Dr Yamashita säger i sin bok ”Child Psychology” att en potentiell ledare alltid fokuserar på sina tankar och handlingar, även om det finns många andra barn runt. När han spelar eller gör något annat försöker han / hon alltid skapa något nytt.

Samma färdigheter uppmuntras genom att spela fiolen. Därför är det inte konstigt att Dr Suzukis elever är glada, aktiva barn som är benägna att leda, men inte alls ett blekt geni. Förr eller senare kommer dessa barn att bli ledare i samhället som alltid behöver sådana människor.

Många elever av Dr Suzuki tog upp ledande inlägg i världens mest kända orkestrar ”5.

______________________________________________________________
1 Uppmuntrad av kärlek: Det klassiska tillvägagångssättet för talangsutbildning. Sh. Suzuki. – Minsk. ООО «Popurri». 2005
2Ibid
3Masaru Ibuka «Kendergarten är för sent»
4 Ibid
5 Ibid